Butikskonceptet The Fitting Room – ett projekt framtaget i samarbete mellan retail tech-bolagen Vertiseit och Touchtech – har utsetts till årets retail-projekt (Retail Project of the Year) på AV Awards 2019 i London.

The Fitting Room var ett butikskoncept där kunder under en månads tid – hösten 2018 – fick uppleva en ny butiksform där digitala lösningar samverkade med det fysiska kundmötet. Kunder kunde prova ett fullsortiment av kläder och skor från utvalda varumärken på en butiksyta om endast 63 kvadratmeter i Nordstan, Göteborg. Via interaktiva touchlösningar fick kunder tillgång till respektive varumärkes fulla sortiment, ingående produktinformation och varumärkeskommunikation.

I provrummet kunde kunden spegla sig i en valbar virtuell miljö där musik, ljus och bild bidrog till att sätta rätt stämning och atmosfär. Alla köp gjordes av kunderna själva via de digitala lösningarna, och beställda varor levererades hem till kund via respektive varumärkes e-handel. Detta möjliggjorde att butikspersonalen kunde ägna hela sin tid åt mötet med kund.

Projektet förenade det bästa av fysisk och digital handel med ett utfall över förväntan. Andelen e-handelsförsäljningar ökade med 43 procent för de utvalda varumärkena samtidigt som returerna minskade med 89 procent.

Bakom projektet stod retail tech-bolagen Vertiseit och Touchtech som är specialiserade på digitala lösningar för kundupplevelsen i fysisk retail. Syftet med projektet var att driva utvecklingen i branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på konceptet.

Läs mer om projektet här: www.thefittingroom.store

The Fitting Room vinner pris som årets retail-projekt